Komunikacja Miejska wróci do Kostrzyna?

jedynkaKiedy na początku lat '90 poprzedniego stulecia Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (PGKiM) przekazało w ręce prywatne autobusy, które dotychczas obsługiwały komunikację miejską wydawało się, że zacznie ona funkcjonować normalnie. Przypomnijmy, że powodem przekazania taboru Agencyjnej Komunikacji Miejskiej Kostrzyn nad Odrą Mieczysława Paszkiewicza była nierentowność przewozów. Po niemal trzydziestu latach przedsiębiorca z tych samych powodów zrezygnował z prowadzenia działalności. Na XXXIV Sesji Rady Miasta Kostrzyn nad Odrą, która miała miejsce 11 października br. radni po raz kolejny opowiedzieli się za tym, aby przywrócić komunikację miejską, która ponownie będzie w pełni pod kontrolą samorządu lokalnego.

nieco historii...

W latach 1976-1982 Państwowe Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej (PKS), realizowało komunikację na potrzeby miasta. W roku 1983 przy PGKiM powstał Zakład Komunikacji Miejskiej, który odtąd realizował usługę. Autobusy miały nawet swoją zajezdnię przy ul. Kopernika 4A (obecne MZK Sp.z o.o.). No, ale w tamtych czasach nikt się specjalnie nie przejmował  tzw. kosztami a kasa miejska tylko w roku 1986 dofinansowała komunikację miejską kwotą prawie 7 mln złotych! Po przemianach gospodarczych i politycznych w roku 1989 coraz głośniej mówiło się o tym, że należy przekazać deficytową komunikację w ręce prywatne. W roku 1991 dwa autobusy, obsługujące dotychczas potrzeby miasta, kupił po preferencyjnych cenach Mieczysław Paszkiewicz rozpoczynając swoją działalność. Przez ostatnie lata przedsiębiorca realizował przewozy dzieci do szkół (dotowane z kasy miejskiej) a niejako „przy okazji” realizował dawne zadania komunikacji miejskiej. W wywiadzie dla prasy w roku 2016 M. Paszkiewicz tak tłumaczył zasady jej funkcjonowania: „Nie jest to komunikacja miejska ale regularne przewozy na terenie miasta! Działają one na innej zasadzie niż komunikacja miejska z tego względu, że kursy są całkowicie finansowane i ustalane przeze mnie, aby spełnić określone wymagania mieszkańców. Podkreślam, że nie otrzymuję dotacji z Urzędu Miasta na ten cel i muszę się liczyć z tym, że kursy muszą przynosić dochód. Jeśli dany rozkład jazdy nie sprawdza się, to jest zmieniany. Pozostaje mi więc jedynie liczyć na klientów - autobusy nie jeżdżą przecież na powietrze, muszą być opłacane i naprawiane, a i kierowcy nie jeżdżą za darmo! Idealną sytuacją byłyby regularne kursy na przynajmniej pięciu liniach, ale w chwili obecnej jest to niemożliwe. (…) Bez pomocy ze strony Urzędu Miasta utrzymanie takiej formy komunikacji może być niedługo trudne. Oczekiwania mieszkańców są coraz większe ale nie stać mnie na tzw. puste kursy. Rozwiązaniem może być zatem utworzenia w naszym mieście komunikacji miejskiej, która umożliwiłaby poprawę dojazdów na terenie miasta.Coraz trudniejsza sytuacja na rynku spowodowała, że przewoźnik zawieszał na okres wakacji komunikację lokalną (czyli w okresie, kiedy nie były realizowane przewozy do szkół finansowane przez miasto), aby w końcu sierpnia 2017 roku zdecydować się całkowicie zlikwidować swoją działalność. Zostawiając Mieszkańców bez możliwości dojazdu. Historia zatoczyła więc koło i wróciła do stanu sprzed niemal czterdziestu lat!

pierwszy krok...

W poprzednim numerze przybliżaliśmy już Państwu zasady funkcjonowania dowozów dzieci do szkół, które Miasto Kostrzyn nad Odrą realizuje od września 2017 roku. W uchwale przyjętej na sesji 31 sierpnia br. określono, że w ramach dowozów organizowanych przez gminę będzie można dowozić uczniów do placówek oświatowych na terenie Miasta Kostrzyn nad Odrą, które nie spełniają kryterium odległości ustalonego w ustawie, a ich droga do szkoły obwodowej jest dłuższa niż 2 km. Na październikowej sesji Rady Miasta, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Mieszkańców, zdecydowano się umożliwić dojazd również kostrzyńskim uczniom do Zespołu Szkół. Wbrew pojawiającym się „doniesieniom” władze Miasta nie mają jednak zamiaru pozostawić Mieszkańców bez komunikacji, tym bardziej, że przez ostatnie 40 lat miasto znacznie zwiększyło swoje granice administracyjne przyłączając m.in. Warniki i Szumiłowo. Po pierwsze - po rezygnacji przewoźnika w dniu 25 sierpnia 2017 roku Urząd Miasta w Kostrzynie nad Odrą przejął funkcję organizatora publicznego transportu zbiorowego. Po drugie podjęto już działania, które mają na celu przywrócenie funkcjonowania na terenie miasta komunikacji miejskiej.

...ku komunikacji miejskiej

25 września 2017 roku opublikowane zostało ogłoszenie o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Zgodnie z założeniami, regularny przewóz osób ma być wykonywany na następujących liniach:

LINIA 1: ul. Dworcowa - Osiedle Szumiłowo (przez ul. Orła Białego)

LINIA 2: ul. Dworcowa - ul. Graniczna (przez Osiedle Leśne i Osiedle Warniki)

LINIA 3: ul. Narutowicza (szpital) - Osiedle Warniki (przez Osiedle Szumiłowo)

11 października radni miejscy podjęli  dwie uchwały, aby przewozy te były możliwe. Pierwszą             z nich jest ustalenie 31 przystanków autobusowych na terenie miasta. Nie trzeba nikomu tłumaczyć, że bez ustalenia miejsc, gdzie autobus może się zatrzymać komunikacja nie mogłaby funkcjonować. Jest to jest aktualizacja podjętej wcześniej uchwały, niektóre przystanki w związkuz likwidacją gimnazjum otrzymały nowe nazwy, dołożono też nowe przystanki na Osiedlu Szumiłowo).  Drugą jest ustalenie cen biletów za przejazd środkami miejskiego transportu zbiorowego na liniach komunikacyjnych w granicach administracyjnych miasta Kostrzyn nad Odrą, biletów jednorazowych normalnych i ulgowych (w cenie 3,00 zł/1,50 zł) oraz biletów miesięcznych normalnych i ulgowych (40,00 zł oraz 20,00 zł) a także określenie grup zwolnionych z opłat. Również ta uchwała jest potrzebna, aby możliwe było uruchomienie regularnych kursów. Niestety, z uwagi na procedury, pojazdy obsługujące w/w linie wyjechać będą mogły najwcześniej na początku czerwca 2018 roku, ale ze względu na potrzeby Mieszkańców, burmistrz zdecydowa , że zanim zostanie przygotowany i rozstrzygnięty przetarg Miasto zleci obsługę wyżej wymienionych linii autobusowych w tzw. zapytaniu ofertowym. Jest szansa, że autobusy pojawią się na kostrzyńskich ulicach już w listopadzie. Nam pozostaje jedynie kibicować temu, aby komunikacja miejska wróciła do Kostrzyna nad Odrą. I to już na dobre. My z kolei obiecujemy, że do tematu z pewnością jeszcze wrócimy.

biuro

Co? Gdzie? Kiedy?

POLECAMY:
 
młodzieżowe dni kultury
25-26 listopada
ZAPISY TRWAJĄ!
,,Pół na Pół”
2 grudnia, godz. 18:00
KCK Kręgielnia
jarmark
6 grudnia
Plac Wojska Polskiego

The WayWe Get By 5
8 grudnia, godz. 19:00 
KCK Kręgielnia
koncert
16 grudnia, godz. 18:30
Parafia pw. NMP Matki Kościoła
cohen
17 grudnia, godz. 17:00 
KCK Kręgielnia
 
Kino za rogiem: 
kino listopad

AKTUALNE NUMERY

Samorządny Kostrzyn
Nr 7/2017 - PAŹDZIERNIK 2017
 
pl9
Nr 10(58)/2017 - PAŹDZIERNIK 2017
 
wp3
nr 3(32) 2017

INFORMACJE

apt

dyżury aptek
 
plan
 
szkola
ROZKŁAD JAZDY:
dowóz do szkół
 
rozklad
ROZKŁAD JAZDY:
komunikacja miejska

WIDEO czyli bez komentarza....

tvp3 60
Kostrzyn w latach '60 XX wieku
(TVP Gorzów Wlkp) - część I
 
lata60-2
Kostrzyn w latach '60 XX wieku
(TVP Gorzów Wlkp) - część II
 
Kresowianie-Lubuszanie
film dokumentalny
 
Trudne początki.
Młodość na ziemiach zachodnich 1945-1956

[WIĘCEJ WIDEO]

  Adres redakcji:
Nasz Kostrzyn
Os. Słowiańskie 21/2
66-470 Kostrzyn nad Odrą
Bartłomiej Suski
redaktor naczelny

redakcja@naszkostrzyn.pl
tel. 602 663 913
Mariusz Staniszewski
redaktor sportowy

sport@naszkostrzyn.pl
tel. 693 907 200
 

znajdziesz nas w gazecie

logo